איך לרתום את המתבגרים לעזרה בבית לקראת הפסח?

ענת לוברבום, יעוץ והכוונה להורים ומורים

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, יש המון מטלות ומשימות בבית. משימות ומטלות שמצריכות עבודה בצוות של כל בני המשפחה כי אין זמן ואין יכולת שאדם אחד יספיק לבצע את כל המשימות לבד. ובסתר ליבנו, היינו רוצים שכל בני המשפחה יעבדו יחד באווירה טובה של עבודת צוות (חלומה של כל אם למתבגרים).

כשאנחנו מרגישים שאנחנו “צריכים עזרה” אנחנו פונים למתבגרים היקרים שלנו שיתנו יד. הרבה פעמים אנחנו מקבלים צרור של תגובות כמו.. “בסדר עוד מעט”… “אחרי שאני אסיים את הסרט או הסדרה” “אחרי  ש”… ועד שהם מזיזים את עצמם או עושים משהו יוצא לנו עשן. בפועל, אנחנו לא יכולים להכריח אותם. אנחנו יכולים לצעוק ולהתעצבן, זה אף פעם לא עובד. כשאנחנו כועסים וצועקים הם עוד יותר מתבצרים ומסתגרים, מה שהופך אותנו למיואשים שמראש כבר לא מבקשים או לא מצפים לשום “עזרה”

אז בכוח ועצבים אנחנו לא מצליחים להניע אותם וגם אי אפשר להכריח ואז מה ניתן לעשות בכל זאת כי הזמן דוחק והמלכה מרובה וההתגייסות שלהם נצרכת בואו רגע נבין מדוע הם בכלל לא נרתמים ל”עזרה”? שימו לב איך אנחנו מכנים את ההתגייסות שלהם “עזרה”. הם עוזרים לנו למשהו שהוא שלנו ובאחריותנו, ברגע שאנחנו מרגישים שהם רק עוזרים זה משאיר אותם מחוץ לתמונה, מה שנותן להם תחושה שהם לא חלק ואף אחד לא אוהב להרגיש שהוא לא חלק.

השינוי צריך להיות שורשי עמוק בכל ההתייחסות שלנו לבקשת “עזרה” מהם, אנחנו מתייחסים אליהם כאורחים והם מגיבים אלינו כאורחים: עושים קצת וישר פונים לעניינם. כשאני אומרת בואו תעזרו לי. זה בדיוק כמו לאורח שבא לעזור לפנות ונותן רגע יד. שאלה למחשבה: אם הם מהווים חלק העשייה של הבית, ההתגייסות שלהם נחשבת עזרה? למי הם עוזרים אם הם חלק מהעשייה?

ברגע שנפסיק להרגיש שהם “עוזרים” לנו ונתייחס אליהם כחלק כל הטרמינולוגיה, הציפייה והפניה שלנו כלפיהם תשתנה כבר לא נקרא לזה עזרה… אלא נתייחס אליהם כחלק מהצוות של הבית ואז במקום לבקש עזרה כמו: “בוא תעזור לי עם הקניות”, נגיד: “בוא תפרוק איתי את הקניות”. השינוי הזה הוא חשוב כי כשאני אומרת בוא תפרוק איתי ולא בוא תעזור לי המסר הוא אחר: ברור שאתה שותף פה ולוקח חלק. נקודת הבהרה חשובה: חוסר שיתוף הפעולה שלהם לא באשמתנו, אבל הם לומדים מאתנו איך להתייחס ברגע שאנחנו מתייחסים אליהם כחלק מהצוות של הבית הם מרגישים שהם חלק ונותנים יד.

מוזמנים לנסות ולעדכן 0508712227

באהבה,

ענת

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה