גיל ההתבגרות

ענת לוברבום, יעוץ והכוונה להורים ומורים 0508712227

שאלת השאלות: איך פותרים בעיות עם מתבגרים? שימו לב לא מה שחשבתם
היא התקשרה עם דמעות בעיניים שהיא לא יכולה יותר, המתבגר שלה לא מתייחס אליה. הוא לא משתף אותה ולא מספר לה כלום. הוא נאטם כלפיה לגמרי. היא מרגישה שאין לה אתו כל קשר והיא כבר לא יכולה לנשום מרוב דאגה וחוסר וודאות.

שאלתי אותה: “מה עשית עד עכשיו”?
היא ענתה: “ניסיתי הכל. לדבר, לדרוש, לצעוק, להגביל את היציאות מהבית.. כל דבר שעשיתי רק החמיר את המצב. אני לא מצליחה ליצור יחסי קרבה איתו”
דבר ראשון ניסיתי להסביר לה את המתרחש מתחת לפני השטח. שאלתי אותה. “מתוך כל הילדים שלך, כמה אנרגיות את משקיעה בו? אם במחשבה, אם במאמצים לקרב אתו”. הראתי לה שיש בניהם קשר חזק והדוק, רק לא כמו שהיא רוצה. והוא בא לידי ביטוי בכל הרגשות השלילים והפחד שהמתבגר יוצר אצלה. נוצר מן ריקוד בין האם לבנה, רק שהילד הוא שמכתיב את צעדי הריקוד. הוא מאמץ התנהגות שלילית מסוימת המובילה לרגשות שליליים מצד אימו. זה נותן לו הרבה כוח כי אימו נמצאת בעמדת חולשה לעומתו כבעל הכוח המכתיב את הריקוד. וכשהכוח אצל הילד הוא לא יוותר עליו במהרה.

אז מה עושים?
צריך לשנות את הריקוד, לא לתת לילד להוביל אותו, אלא להוביל אותו בעצמנו. כלומר לא לתת להתנהגות הילד להפחיד ולערער את הביטחון שלנו. כך אנחנו הופכים להורים מובילים ולא מובלים ע”י המתבגרים. כי הם כבר לא מובילים אותנו מבחינה ריגשית. כלומר השינוי הוא פנימי אצלינו נוכח ההתנהגות שלהם.

הצעתי לה:
“תראי.. ניסית בכל כוח לשנות את ההתנהגות של המתבגר שלך וזה לא עזר, בואי תנסי משהו שונה, בואי ננסה לשנות את הדינמיקה הבעייתית בניכם וכשהיא תשתנה תחליף אותה דינמיקה של שיתוף פעולה. תנסי לצאת מהריקוד הבעייתי. כשהוא קורא לך ל”ריקוד” ע”י ההתנהגות שלו תנסי לא לשתף פעולה מבחינה ריגשית”.

“איך” היא שאלה?
“המתבגר מתחבר אליך ע”י הפעלת הרגשות השלילים שלך, כל עוד תמשיכי להרגיש כך הוא ימשיך להתנהג כמו שהוא מתנהג. כדי לעצור את הלופ הזה, את צריכה להחליט שהוא לא מפעיל אותך מבחינה ריגשית, כי בתוך תוכו הוא רוצה להצטרף אליך ולעולם הערכים שלך”.  רק כך לאט לאט ניתן לחשוף רצון זה.

האם לקחה על עצמה את המשימה וכעבור שבוע התקשרה בתדהמה. שפתאום המתבגר שלה התחיל לשתף אותה בכל מיני דברים ושהם הולכים ומתקרבים.

זה לא קסם, זהו שינוי תודעה מהפכני המביא לשיפור היחסים עם המתבגר ולמערכת יחסים קרובה

מזמינה אתכם לקבל כלים ולבדוק איך לאמץ את ההבנה המהפכנית הזו ביחסי הורים ילדים/ מתבגרים  לבירור לגבי חוגי הורים/ ייעוצים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה