“מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם”

אורית לם -יועצת זוגית, יועצת לחיי אישות ומדריכת כלות

בשמיני עצרת התחלנו לומר בתפילה: “משיב הרוח ומוריד הגשם”. רוח וגשם, שילוב מעניין!

רוח – הכח הרוחני שבנו, חלק אלוק ממעל, נשמה שנתת בי טהורה היא, בידו אפקיד רוחי.

גשם – משהו חומרי, ארצי, גופני, אבל לא רק. מעניין שהגשם (למרות שהוא גשמי) מגיע גם הוא מלמעלה, ממקור עליון. ולא רק זה, אלא שהגשם הוא אחד משלשת המפתחות שנמצאים בידיו של הקדוש ברוך הוא ולא נמסרו לידי שליח (תענית דף ב’). כלומר, הגשם מגיע אלינו ישירות מהקב”ה, ללא שליחים וללא מתווכים.

יש קשר הדוק בין הרוח לגשם. כשהצלחנו להגשים משהו, בעצם הצלחנו להגיע ליעד שהצבנו לעצמנו, הוצאנו אותו מהכח אל הפועל, הגשמנו את עצמנו, הצלחנו! הפכנו משהו מופשט לממשי, גשמי, מצמיח ומרווה. הורדנו אותו לקרקע ועכשיו הוא יכול להצמיח חלקת שדה ריקה.

אז למה יש בזה שורש ג.ש.ם?
הגשם נובע מתפילה, הגשם הוא תוצר של עבודת ה’ שלנו, של הרוח שבנו, של הקשר ביננו לבין הקב”ה. ככל שנתפלל יותר, ככל שניתן יותר מקום לרוח שבנו, לקשר עם הקב”ה, כך נצליח להגשים את עצמינו גם בחומר.

“והיה אם שמע תשמעו אל מצוותי…ונתתי מטר ארצכם בעתו… השמרו לכם פן יפתה לבבכם, וסרתם ועבדתם אלוקים אחרים… ועצר את השמים ולא יהיה מטר…”

ההגשמה העצמית שלנו היא ביטוי לקשר הרוחני שיש ביננו לבין הקב”ה. וגם, הגוף שלנו עצמו חשוב ומקודש, כמו שאמר הרב קוק באורות התחיה פרק ל”ג: “שכחנו שיש לנו בשר קודש לא פחות ממה שיש לנו רוח קודש”.

גם הזוגיות מורכבת מרוח וגשם. מקשר פיזי ומקשר רוחני-נפשי, וגם בה כשיש רוח יש גם גשם. גם שם כשהרוח נושבת, נוכחת, מצויה, מגיע גם הגשם בעקבותיה. והסדר הוא בדיוק כמו בתפילה: קודם משיב הרוח, ורק לאחריו מוריד הגשם. כשיש קושי גשמי, פיזי, תמיד כדאי לבדוק קודם:

  • מה מצב הרוח הזוגי?
  • כמה קשר יש? (ותוך כדי שאני כותבת את המילה “קשר” אני שמה לב שזה כל-כך מעניין וצירוף מקרים מדהים כי את מהירות הרוח מודדים ביחידות של “קשר”…)
  • כמה שיתוף?
  • כמה רוח נושבת מאחד לשני ואיזה עוצמות יש לה?

כשיהיו רוחות טובות הגשם יגיע גם הוא בעקבותיהן.

מאחלת לכולנו זוגיות בה נצליח למשול ברוחנו, שיהיה לנו הרבה אורך רוח, ומעט מורת רוח. זוגיות שיהיה בה שאר רוח וגם קצת רוח שטות, ושמצב הרוח הכללי, האישי והזוגי יהיה טוב. אז כשנאמר “משיב הרוח ומוריד הגשם”, נוכל להתכוון גם קצת על עצמנו. כי כשהרוח נושבת הגשם יורד, מוגשם, ומרווה אותנו ואת האדמה לצמיחה מחודשת.

שנזכה “ּכְמוֹ עָנָן לְהִתְגַּשֵּׁם מֵעַל חֶלְקַת שָׂדֶה רֵיקָה וּלְהָבִיא לָרְגָבִים אֶת הַבְּשׂוֹרָה הַיְּרֻקָּה”

(נעמי שמר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה