התחלה חדשה באמת…ולא בכאילו…

ניסים אשכנזי, פסיכותרפיסט לכאב פיסי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”

אחים יקרים שבת בראשית שלום.

השנה בעזרת ה’ אעזר בדברי התורה בנחל נובע מקור חוכמה רבינו נחמן בן פיגה שנפטר אומנם לפני כ250שנה אך תורותיו כאילו נכתבו ממש לדורנו. הווי אומר תורות שמשקות מים קרים לנפש עייפה. תורות שמבינות את נקודות הקושי שלנו בחיים ומנסה לתת להם תרופה נעימה עם הרבה אהבת ה’ בדרך.

מה אומרים יוצאים לדרך?

רבינו מסביר את ארבעת המילים בפרשה “ויקרא אלוקים לאור יום” באופן הבא:

“הנה צריך להאמין שבכל יום נעשים נפלאות חדשות ממש שלא נעשו מעולם כמו שמתפללים ובטובו מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית… וכל אלו השינויים לאין קץ של כל העולמות הכל בשביל לקרב או להמשיך את בני העולם בכל עת אליו יתברך, שזה עיקר התכלית של כל העולמות מראש ועד סוף, שיכירו אותו יתברך”.

רבינו למעשה אומר שכאשר אלוקים קורא לאור יום הוא עושה זאת יום יום ולא רק במעשה בראשית. מה זה משנה אם זה נעשה יום יום או רק פעם אחת במעשה הבריאה. התשובה היא פשוטה, לי עם העיניים הגשמיות נראה שהאתמול ממשיך היום ואיתן כל הבעיות הפחדים והמידות רעות שלי מה שמביא אותי ליאוש ולחוסר רצון להאמין שאני יכול אחרת כי הרי מה שהיה הוא שיהיה. כך רבינו ממשיך..

“כי הנה אם מסתכל האדם על עצמו היטב יראה שכל הבלבולים ונפילות וירידות וחלישות הדעת שיש לו הכל הוא על ידי שחושב כאילו כבר נזדקן בדרכיו שרגיל בהם ימים רבים עד שאי אפשר לו לשוב לדרך אחר…”

אז מה הפיתרון?

“כי אין ראיה כלל מיום לחברו משעה לחברתה, כי העולמות והגלגלים משתנים בכל עת ויכול להיות שאף על פי שעד הנה היה מה שהיה אף על פי כן! עתה הכל השתנה ונתהווה מחדש, על כן יכול כל אחד להתחיל מחדש בעבודת השם אפילו אם עבר מה שעבר…”

קולטים מה אומר כאן הרב? יכול להיות שאתה מרגיש על הפנים כי התחושות של הרגע לפני מלוות אותך. ובצדק,  המציאות בין מי שאתה רוצה להיות לבין מה שאתה בפועל יכולה להיות  מציאות נוראית. במילים אחרות את מי אתה חי, את מי שהיית לפני רגע אבל באמת באמת למרות מה שיצר הרע רוצה לכפות עלי במחשבה…”ויקרא אלוהים לאור יום” כלומר…

וזה נרמז בפסוק “ויקרא אלוהים לאור יום” שבכל יום ויום יש אור חדש דהיינו דעת ושכל חדש להשיג אותו יתברך ולהתקרב אליו מחדש. ואפילו שכבר רצה אלפים וריבי רבבות פעמים להתחדש ולהתחיל להתקרב להשם יתברך ולא עלתה בידו, ואפילו אם נפל בכל פעם למה שנפל רחמנא ליצלן, אף על פי כן אינו מסתכל על זה כלל, כי זה היום והשעה שהוא עומד בו אתה עדיין לא היה בעולם!! ומי יודע מה יכול לזכות עדיין עתה באותו היום ובאותה השעה.

ועל כן אחים יקרים, שנזכה להפסיק להזדקן כמו שאומר רבינו על ידי שנאמין שהחיים מתחדשים כל רגע ורגע ויחד איתם ההזדמנויות להתחיל התחלות חדשות.

יש שירצו לשפר את מערכות היחסים שלהם עם הבן זוג, יש שיתחילו להאמין בילדיהם יותר, יש שירצו להתקרב לה’ מתוך אמונה שה’ אוהב אותו ונותן לו כל יום הזדמנות להתחיל מחדש ויש שיאמינו שאפשר להתחדש במעבר לארץ הקודש מבלי לפחד מה יהיה ואיך יהיה.

בקיצור עופו עם הדמיון, תאמינו לרבי נחמן שאין גבול  להתחדשות  וממילא חיו עם כל הכוח והמרץ בתקווה להיות אנשים שמחים ומחודשים תמיד.. 💕

באהבה,
ניסים אשכנזי מבית מדרש “באור פניך”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה