לתת להם כנפיים

ענת לוברבום, יעוץ והכוונה להורים ומורים

שאלת השאלות: איך לגדל ילדים עצמאיים שלוקחים על עצמם אחריות ובעלי ביטחון עצמי?

זוהי שאלה שכל הורה רוצה עליה תשובה.

המפתח נמצא מאחורי מילה קטנה, “קושי”, וביחס שלנו למילה זו.

הרבה פעמים המילה הקטנה הזאת פשוט מבהילה אותנו, במיוחד שהיא מתקשרת לילדים שלנו. כשהילדים שלנו מסמנים לנו בהתנהגותם שקשה להם, אנחנו מוכנים להוריד הרים וגבעות בשביל להקל עליהם. כהורים אנחנו מוכנים לעשות הכל, רק לא להיות עדים לכך שהילדים שלנו יהיו מתוסכלים מקושי או מכישלון זה או אחר. זאת מתוך החשיבה שהתמודדות המלווה בתסכול יכולה לגרום להם נזק נפשי

נקודה למחשבה: האם צריך בכל כוחנו לדאוג שילדינו חלילה לא יחוו קושי או כשלון בחייהם? הרי מתי שהוא הם יצטרכו לחוות את העולם בעצמם. ועולמנו מלא התמודדויות וקשיים שונים: עבודה, זוגיות, משפחה, פרנסה.

נקודה נוספת למחשבה: מתי ארגז הכלים שלהם לחיים יהיה מלא יותר ויהיו מוכנים לכל התמודדות שתגיעה לפתחם? כאשר לא חוו שום קושי בכל תקופת חייהם הראשונה או כאשר נתקלו בקושי מסוים והם בעצמם מצאו דרך להתמודד אתו ולגבור עליו. לא סתם נאמר” ש”אין חכם כבעל נסיון”… אין דרכים קצרות. כל אדם רוכש לעצמו את ארגז הכלים שלו לחיים מניסיונו האישי.

אז מה עושים? דבר ראשון שעלינו לעשות זה לשנות את הגישה שלנו כלפי המילה “קושי”. קושי לא כמילה גסה ולא כמשהו שצריך בכל תוקף למנוע מילדינו, כדי למנוע ממנו תחושת תסכול שיכולה לגרום לו נזק. אלה כמקפצה והזדמנות מצוינת להתפתחות אישית. ואז אם הילד שלנו חווה קושי וצולח אותו בעצמו, זה בונה עוד אבן באישיות שלו. ואם הוא חווה קושי ונכשל הוא רק יכול להפיק לקחים וללמוד מכך לפעמים הבאות. כי בנחישות חריצות ועבודה קשה של כל אדם, ניתן לפרוץ כל גבול אפשרי ולהרקיע שחקים. יש הרבה מאוד דרכים להגיע למטרה מסוימת שאנחנו מציבים לעצמנו (כילדים או כאנשים בוגרים) ואם לא הולך בדרך אחת. יש לחפש ולסלול דרך אחרת. שהרי טבע האדם לגדול להתפתח ולצמוח ומעצם היותו כזה חבויים בו כוחות עצומים (נכון גם לגבינו וגם לגבי ילדינו)

אבל איך עושים את המהפך המחשבתי המשמעותי הזה?

שני אפשרויות:

1. פשוט 😊, לקבל על עצמנו את ההחלטה שאנחנו לא חוששים כשהם מסמנים לנו שקשה להם, זאת מתוך הידיעה שעצורה בתוכם נשמה גדולה עם כוחות עצומים. כשאנחנו יודעים את זה אז הידיעה הזו מרגיעה אותנו וקל לנו לסמוך עליהם. וכשאנחנו סומכים עליהם, אנחנו מרשים לעצמנו לפרוש קצת הצידה ולתת להם לחוות את החיים. וכשאנחנו רואים כמה טוב זה עושה לילדינו וכמה ביטחון ועצמאות הם מקבלים מזה, וכמה כוח זה מוציא מהם אל הפועל. אנחנו משתכנעים יותר ויותר שזו הדרך.

2. ניתן להירשם לחוג שלי בו לומדים את העניין הזה בהרחבה וצעד אחר צעד, כחלק מגישה ומחשבה ייחודית על ההתנהלות בנינו ובין ילדינו. וכשאנחנו הופכים את העניין הזה למשהו שהוא שלנו ושהוא ברוטינה של החשיבה שלנו, זה הרבה יותר קל. אני מלמדת איך מסיסמאות שנראות לנו גדולות להפוך את העניין הזה לכלי פרקטי בחינוך ילדים.

אז מוזמנים ללמוד איך הופכים את הכלי החשוב הזה, ועוד כלים רבים אחרים לחלק מארגז הכלים שלכם בחינוך ילדיכם היקרים.

לפרטים לגבי חוג הורים בזום שנפתח בקרוב ניתן לפנות אלי ענת 0508712227

 

1 מחשבה על “לתת להם כנפיים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה