פרשת לך-לך

הרב דוד ג׳יאמי יועץ זוגי ור״מ בהר המור

אחד היה אברהם (יחזקאל לג’,כ”ד)

כל הקורא בפרשת בראשית-נח אינו יכול שלא לצאת באכזבה קשה מבריאתו של בריאת העולם לאחר האופוריה הגדולה של “וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד”. נגמרת פרשת בראשית בפס’ “וירא ה’ כי רבה בעת האדם בארץ וכו’ רק רע כל היום”. ופרשת נח- מבול, מגדל בבל וכו’ וכו’. לאחר משברים קשים אלו מצפים כולם להתחלה חדשה, לאור בקצה המנהרה, והנה הוא מגיע בדמותו של אברהם אבינו לך-לך מארצך וכו’ ונברכו בך כל משפחות האדמה.

התיקון יגיע, הטוב ינצח. אבל כיצד? היכן טמון סוד המפנה והישועה?
אולי אפשר להציע פירוש עפ”י התבוננות ביסודות הנפילה. תחילתן של הנפילות בחטא אדם הראשון שהתפתה אחרי אישתו ולבסוף גם אמר “האישה אשר נתת עמדי” (כאן כפר בטובה, רש”י). לאחר מכן- נשי למך- אחת לפ”ור ואחת לתשמיש (רש”י ד’, י”ט). ולאחר מכן- “ויראו בני האלוקים את בנות האדם כי טובות הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו”. והשיא- “כי השחית כל בשר”- “אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן” (י’,י”ב וברש”י)- ביטול הזוגיות והמשפחה מאז ומעולם לא הייתה זוגיות תקינה ולא דיבר אדם עם אשתו, לא הייתה שותפות.

הראשון שבונה בית- זוגיות של שותפות, דיבור ואחדות סביב מטרה אחת הוא אברהם אבינו. הוא הראשון בהיסטוריה שמדבר עם אשתו (י”ב, י”א) ושאשתו מדברת איתו (ט”ז, ב’) והוא שומע לקולה (שם ג’) אולי כאן מתחילה התיקון עולם המיוחל של העולם: “בצלם אלוקים ברא אותו: זכר ונקבה ברא אותם” (א’, כ”ז).

הדבר הראשון בין אברהם לשרה בו אנו נפגשים, הוא דבור מזעזע: “אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך” (י”ב, ג’) אין כאן המקום להרחיב כיצד עשה זאת אברהם (ע”פ רמב”ן, העמק דבר ועוד) אבל יש הרבה ללמוד כאן על זוגיות מופלאה, לפחות מצידה של שרה- התמסרות מוחלטת אחד כלפי השני, שכן הקשר עם בן הזוג יקר הוא עד מאד יותר מכל ושווה לסבול בשבילו הרבה ייסורים וחיי נוחות. כאן טמון הפתח לכל התעלותו של העולם מהצד השפל אלינו נקלע.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה