אתה עצמיך הוא נושא התורה!

ניסים אשכנזי, פסיכותרפיסט לכאב פיסי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”

האם מקרה הוא הדבר שפרשת ניצבים וראש השנה כה סמוכים זה לזה? ברשותכם נקרא את הפסוקים הראשונים בפרשה ונראה כיצד פרשתנו היא הכנה נפלאה ליום הגדול והקדוש, יום המלכת ה’ עלינו. כולם ממש כולם מצווים להתייצב שנאמר:

“אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ”.

 לְמה ניצבים? “לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם”.

ולבסוף – “כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ”. במה קרוב? אומר רש”י:  “התורה נתנה לכם בכתב ובע”פ”. כלומר קרוב אליך בגלל שכבר קיבלת את התורה שבע”פ ואת התורה שבכתב, עכשיו בפשטות תלמד אותו ואז התורה תהיה קרובה אליך.

כמה אפשר ללמוד והתורה עדיין לא תהייה כל כך קרובה? יש פער בין הנלמד לבין הנספג בנפש לא? אז איך אפשר לצמצם את הפער הזה ולהיות ניצבים עם כל הגוף והרוח?

התשובה ניתנת ע”י הרש”ר הירש: “הנושא והתוכן של התורה הזאת קרובה אליך מאוד. הוא קרוב אליך יותר מכל דבר אחר, שהרי אתה עצמיך הוא נושא התורה וחיי חלדך – הם תוכנה! אם ברצונך להבין את שניהם, רד וחדור אל נפשיך פנימה וראה בעיניים פקוחות את יחסיך הארציים האנושיים”.

התורה מדברת מתוכך, תלמד להקשיב לתוכן החיים שלך הווי אומר ערכים ומשמעויות שבסיס החיים שלך עומד עליו. שאל שאלות מהותיות, שהרי אתה עצמיך הוא נושא התורה. כאשר התורה נלמדת עם עומק שכזה, כללי מסורת ברורים ואמת שמודדת את המערכות היחסים הארציים האנושיים שלך, אז התורה הופכת להיות קרובה ואהובה. בעזרת ה’ שנזכה להתחבר על עצמינו  – עצמיותינו.

שתהיה שנה טובה ומתוקה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה