הרב עומר שפס, יועץ זוגי ורב משיב במכון פוע”ה
בתחילת פרשתנו פרשת מטות (במדבר ל’, ג’) נאמר: “אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה’, אוֹ-הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה”. רש”י פירש: “כמו לא יחלל דברו, לא יעשה דבריו חולין”. מוסיף ומבאר בעל ‘שפתי חכמים’ – “פירוש, לא יזלזל דבריו כזלזול החולין שאינו חושש בשמירתן מטומאה, רק כקודש”. כלומר, הדגישה לנו התורה דרך פרשת נדרים, שעל האדם לשמור לקיים דיבורו, מתוך הבנת ערך הדיבור והתייחסות אליו כדבר קדוש ולא כסתם דבר חולין.
לצערנו, בחיי השגרה העולמיים אנו נוטים לפעמים לדבר מבלי שהקדשנו מחשבה מספיק רצינית ואחראית לגבי תוכן הדיבור שאנו עומדים להוציא מפינו, ופעמים רבות מצטערים ומתחרטים כשהדבר כבר נעשה ופגענו בזולת, או זלזלנו או שהבטחנו דבר שאין באפשרותנו לעמוד בו ולקיימו. שני דברים שיכולים לסייע לנו בשליטה על דיבורנו, ובכך להיטיב את מערכות היחסים שלנו עם החברה הסובבת בכלל, ועם בני ביתנו בפרט: הבנת ערכו הרוחני של כוח הדיבור, ושימת לב להשפעתו הגלויה של הדיבור – לטוב ולמוטב. בעניין ערכו הרוחני של כוח הדיבור, כידוע כבר בעת יצירת האדם הודגש ייחודו כ’מדבר’ – “וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה” (בראשית ב’, ז’), ותרגם אונקלוס – ‘רוּחַ מְמַלְלָא’, כלומר רוח מדברת.
החפץ חיים (שמירת הלשון א’ שער הזכירה י’) ממשיל את מעלת כוח הדיבור שבאדם ל’כלי אומנות’ מיוחד, כלי עבודה, שרק בעזרתו ניתן ליצור יצירות וכלים נאים, ואי אפשר בלעדיו, אי אפשר להסתפק למשל רק רעיונות יצירתיים, מוכרחים כלי עבודה שבעזרתם ניתן ליצור. כמו כן כלי העבודה חייבים להיות תקינים כדי ליצור משהו שלם – “כן ממש בעניין זה, הוא כוח הדבור שניתן לאיש הישראלי לעבוד בו לפני המלך הנורא יתברך שמו בתורה ובתפלה…כי הוא כלי האומנות הגדול שיוכל האדם השלם לבנות בו שמים וארץ…”.
עוד האריכו רבות בגמרא בספרי המוסר והאמונה בעניין כוחו ומשמעותו של הדיבור. ביחס להשפעתו הגלויה של הדיבור – קודם כל חשוב וכדאי שיתבונן האדם על פי ניסיונו האישי ועל פי מה שראה אצל הסובבים אותו, מה פועל דיבור טוב, דיבור חיובי, מקרב, תקשורתי ומפרגן, ועד כמה שבכוחו ממש ‘להחיות’ אנשים, לעומת דיבורים שליליים, ביקורת קשה, העלבות ופגיעות – אלו תוצאות מרות נוצרות מעניינים אלו.
בע”ה, ע”י הלמידה וההתבוננות בערך הדיבור ובהשפעותיו, האדם ייקר את הכוח המיוחד הזה, יחשוב היטב לפני שמוציא דיבור מפיו, וישתמש בו להרבות טוב ולהרבות אהבה לבריות.