הרב עומר שפס, יועץ זוגי ורב משיב במכון פוע”ה
אנו נמצאים לקראת ‘שבת מברכין’ וראש חודש ניסן. האביב כבר כאן, ורוח של התחדשות והתכוננות לקראת חג הפסח כבר מופיעה.
השבת נקרא את ‘פרשת החודש’. ניתן לומר שהזמן הזה הוא שיא זמן ההתחדשות של השנה – “הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה” (שמות י”ב, ב’).
בעל חידושי הרי”מ כתב:
“ענין חודש הוא מה שנותנים כח לכל איש ישראל כשמגיע ראש חודש, לעורר עצמו מחדש לעבודת ה’. ואף שכן הוא בכל חודש, אמנם נוסף עליהם החודש הזה שהארתו נותן כח להתעוררות על כל חודשי השנה.
וזה ענין ‘ראשון הוא לכם’ שראשון הוא הכולל כל כוחותיו של אדם. והנה, הכוח שיהא ביכולת לאיש להתעורר הוא עצמו עם כל הראשית שלו, היינו עם כל כוחותיו, בכוח יציאת מצרים…אף שלא היו ראויים כ”כ לנס, ידע האדם להגביר כל כוחותיו לקדשם ולחדשם לעבודת הבורא יתברך שמו. ואף שאינו בר הכי – ודאי הקב”ה יעזור לו לזה, ע”י זכירת יציאת מצרים”.
אמנם, פעמים רבות אנו חווים פער גדול בין הרצון להתחדשות לבין המציאות היומיומית ה’אפורה’ – ‘ואין כל חדש תחת השמש’ (קהלת א, ט’).
השאלה הגדולה מבחינת חיי הנישואין היא כיצד לא להישחק אלא להיות בהתחדשות מתמדת ובשמחה?
מעט תובנות ועצות לכך-
א. התחדשות רוחנית – מובא בשם הזוהר שאין כל חדש תחת השמש, אבל מעל השמש, יש חדש. בחיבור לתורה ולמצוותיה בצורה אמיתית, ניתן ‘לשאוב’ התחדשות ממקומות עליונים ולהגיע לעומקים חדשים ומשמחים. זה נכון בעבודת כל יחיד אך גם בחיי המשפחה. שותפות בחיי עבודת ה’ והתמלאות משפחתית משותפת בערכים של קודש – בכוחן לחדש ולרענן.
ב. תקשורת טובה ושותפות רגשית – ע”י קביעת זמנים לשיחה משותפת מלב אל לב ולחוות חוויות יחד – ניתן למנוע שחיקה וליצור התחדשות.
ג. גיוון – השגרה הקבוע היא ברוכה וחשובה ונותנת יציבות. אך חשוב ‘לשבור’ את השגרה מדי פעם כדי לתת מקום להתחדשות. חופשה, יציאה למסעדה, הליכה משותפת, קניית מתנות וכו’ יכולים לסייע בנושא.
ד. הכרת תודה – להכיר מה חיי הנישואין מעניקים לנו ולהודות עליהם לקב”ה בלי להתייחס אליהם כמובנים מאליהם, וכן לעשות איש לרעהו – להחמיא ולהודות. דבר זה ודאי כוחו רב לחדש ולשכלל.
“לְצִיּוֹן דְּרוֹר חַשְׁתָּ בּוֹ קְפוֹת, דְּבַר אוֹר יְקָרוֹת לִקְפוֹת, הַחוֹדֶשׁ אֲשֶׁר יְשׁוּעוֹת בּוֹ מַקִּיפוֹת, הַחוֹסִים בּוֹ מַתְקִיפוֹת, וּמֶנּוּ מַתְחִילוֹת וְתוֹקְפוֹת, וֻעַד רֹאשׁ לְאַרְבַּע תְּקוּפוֹת” (יוצרות לפרשת החודש).