“וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה”

הרב שלומי פולמן, מאמן אישי, יועץ זוגי ומיני

קובי פגש את רחלי בפרויקט התנדבות משותף. מהרגע הראשון תפסו את תשומת ליבו ברחלי תכונות של תוססת, אנרגטית, שמחה, פעלתנית וכו’.
כעבור כמה חדשים מאז שנישאו קובי ורחלי הגיעו לקליניקה עם תלונות הדדיות שבשורשם עומדת העובדה שלרחלי קשיים של קשב וריכוז. היפראקטיביות שמקשה עליהם את החיים המשותפים. קובי מרגיש שהלך לישון עם רחלי וקם בבוקר עם דמות אחרת משהכיר. “וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה”. מעטים הם הפסוקים בתנ”ך שהפכו למטבע לשון המשמשת להמחשת מסר אנושי ואוניברסלי כמו הפסוק הזה. רבים מצטטים אותו בסרקזם וציניות כדי לבטא את הפער שבזוגיות לפני החתונה לבין הזוגיות שאחריה.

אחת התופעות הנפוצות שאני פוגש בקליניקה היא הקושי של זוגות צעירים להתמודד עם השוני ביחס, ההתנהגות וההתנהלות ביניהם אחרי החתונה, לעומת האופוריה והפרפרים שלפניה. כיצד קורה שוב ושוב שזוגות מתקשים להכיל את הפער שבין בן הזוג אותו הכירו בשלב הדייטים לבין בן הזוג בחיים עצמם מדהים שאין הבדל בקושי בין זוגות שהכירו ואף חיו יחד לפני החתונה לבין זוגות שהכירו רק זמן מועט לפניה. ברבים מן המקרים נדמה שהתחתנו עם אדם אחד ו”מתעוררים בבוקר” עם אדם אחר. ההסבר המקצועי מתייחס לתחילת הקשר כשלב “ירח הדבש” (שיכול לנוע בין שעתיים לשנתיים). בשלב זה עיקר המגמה היא הידמות וקרבה בדעות, רצונות ומחשבות. עם סיומו, בחיים עצמם, כל אחד חוזר להיות מי שהוא באמת, חוזר לעצמיותו. אין כבר צורך לשאת חן, בן הזוג מובן מאליו. לכאורה, אין צורך להשקיע באהבה, היא בטח תבוא מאליה.

וכך, הפרודיה הופכת לטרגדיה. מהר מידי מחלחלת המחשבה הטורדנית: האם בחרתי נכון? כעת מתגלה הדמות האמיתית של בן/ת הזוג. ויהי בבוקר והנה היא לאה!
מה עושים כעת? האם הזוגיות מול שוקת שבורה? האם כל תהליך הבחירה היה משוחד ולא אמיתי?

אם נצא מנקודת הנחה שהבחירה הייתה מושכלת ולא מדובר בנישואי בוסר, אזי יש בסיס להניח כי יש עם מה לעבוד ולשדרג בזוגיות. הייתה שם בחירה נכונה. לאחר ההלם הראשוני נשאל את עצמנו מה אני יכול לעשות למען הזוגיות? כיצד אצליח לסייע ביד בן זוגי לממש את התכונות והכישורים שראיתי בו בתהליך ההכרות? כיצד נוציא לאור את “רחל” מדמותה של “לאה”? האם יש משהו בהתנהגותי והתנהלותי שלי שהפך את “רחל” ל”לאה”?

ואם נשוב לקובי ורחלי, כעת, יש להביא אותם לבחירה מחודשת. עבודה משותפת לזוגיות אמיתית ובריאה, “ישימך אלוקים ..כרחל וכלאה…”

שלומי פולמן מאמן אישי ויועץ זוגי ומיני.

מחבר הספר “זוגיות ממבט ראשון”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה