יצחק ורבקה ניגוד הפכים? לא בדיוק..

ניסים אשכנזי- פסיכותרפיסט לכאב פיסי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”

בפרשתינו, אליעזר עבד אברהם יוצא לחפש כלה ליצחק. אליעזר עבד אברהם,  נושא תארים בפי חז”ל כדולה ומשקה מתורת רבו לאחרים, כלומר לא רק מבין וחי את תורת רבו אלא גם מצליח להשקות בדיוק מאותה חוכמה אנשים אחרים. בנוסף הוא נקרא בפי חז”ל “כזקן ויושב בישיבה”, “המושל בכל אשר לו”, מאלה שנכנסו בימי חייהם לגן עדן! במילים אחרות אפשר לסמוך עליו שימצא אישה ראויה ליצחק. אך עדיין מה הקריטריון המרכזי שאליעזר צריך לשים לב אליו במציאת האישה?

כולם יגידו חסד, כיאה לתכונה שמאפיינת את בית אברהם. אבל באמת לכאורה היינו יכולים דווקא לומר שמידת הגבורה תהיה מתאימה יותר, מכיוון שאומנם מדובר בבית אברהם אבל סוף סוף מדובר ביצחק, המסמל את מידת הגבורה.

כלל ראשון שמלמדים בזוגיות הוא שדווקא הניגודיות בין בני הזוג יכול להביא לפריון והשלמה אמיתית. יש משהו נפלא כאשר התכונות הפנימיות וביטויי הכשרונות בחוץ מתגלים באופן שונה בין בני הזוג. אנסה לדייק יותר

למה הארכנו בפתיחה עם תאורי אליעזר? כי אמרנו שיש לו חוכמה מיוחדת להבין דברים גדולים. אכן, מה מלמד אותנו אליעזר שניחן בס”ד גדולה ומתוך כך בכושר התבוננות שמאפשר לראות את ההשגחה הגדולה? הוא מורה לנו שאפשר למזג בין שתי תכונות הופכיות.

כאשר אליעזר נפגש עם רבקה, היא משקה אותו במים, למרות שהוא יכול לשתות לבד. בנוסף היא משקה מרצונה 10 גמלים, פעולה שהיא לא הגיונית בעליל אם מבינים איזו עבודה כרוכה בהשקיית גמל צמא אחד!  הטבע יוצא מגדרו, כאשר המים באים לקראתה כשהיא גולה מים מהבאר.

תגידו מה אתם רואים בפעולות האלה אם לא נערה עם תכונות גבורה בלתי רגילות?!

אומנם הפעולות הן פעולות של חסד אבל יש חסד ויש חסד. לבית אברהם אמורה להיכנס אישה שבטבעה תהייה בעלת חסד אבל עם גבורה אדירה. גבורה פרושה גם לדעת להתרכז במטרה, לעשות עד הסוף עם כל הכוח! גם שקשה, גם שאפשר אחרת.

מצד שני יצחק למרות היותו בעל מידת הגבורה בטבעו, אין ספק שינק בצורה משמעותית גם את מידת החסד מעצם זה שגדל בבית אברהם. היכן רואים זאת? אפשר לומר אולי ברצון העז להשאיר את עשיו בסביבתו למרות מעשיו הרעים, קשה להאמין שיצחק לא ידע ממעלליו וכך רומזים חז”ל.

אז לסיכום מה יוצא לנו מהאבחנה הזאת?

אפשר להתאפיין במידה אחת מרכזית אך היכולת להכיל מידות הופכיות ולבטא אותן בזמן הנכון לפי הצורך היא משימה לא פשוטה.

לאליעזר עבד אברהם הס”ד לזהות את התמזגות ההפכים בין החסד לגבורה ביצחק ורבקה ולקבוע שאכן מדובר בזיווג משמיים שיבנה את עם ישראל.

ומה לנו המסר, החברה הנשואים? להתבונן רגע לפני שאנחנו מאחלים לעצמנו שהבן/ת זו י/תהיה יותר דומה לנו. במקום זאת, לנסות לזהות את המידה הדומיננטית שלנו ולראות כיצד אנחנו באמת יכולים להשלים אחד את השני. מאיפה אפשר להתחיל? פשוט בשאלה מקסימה וקצרה…אפשר לעזור?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה