למה החכמה רק לחכמים?

וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב” [בראשית כה, כח]. אהבה זו של יצחק לעשו היא שמוליכה אותו לכאורה להעדיף את עשו על פני יעקב ולבחור בו כבן שיקבל את ברכתו. אולם כיצד ניתן להבין אהבה זו, כאשר בשעה שעשו נושא את נשיו מציינת התורה “וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה”. ורש”י מבאר עפ”י חז”ל שליצחק ורבקה הפריעה עבודת האלילים [!] של נשות עשו. בן שבוחר לו נשים שעובדות עבודה זרה בפומבי, ובוחר להמשיך לקשור את חייו בחייהן, כיצד ניתן להבין את עדיפותו על פני יעקב?

כאשר מגלה עשו כי יעקב הצליח לרמות אותו ואת אביו ולקבל את ברכת אביו במקומו, הוא פונה בבקשה ליצחק שיברך אף אותו: “הַבְרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי? בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי!” אולם יצחק מסביר לו שמחמת שבירך את יעקב בכל הברכות האפשריות, ועוד שברכו שכל אחיו יהיו כפופים לו, הרי שכל ברכה שיברך את עשו כעת תעבור גם ליעקב… הפיתרון היחיד שנמצא הוא לברך את עשו “הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל”, אולם עדיין “וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד”. ורק אם חלילה יחטא יעקב וימצא בו חסרון, אז יוכל עשו להשתחרר מתחת ידו. נמצא אם כן שיצחק תכנן להעניק את כל הברכות האפשריות לעשו. מלבד הקושי שהעלינו בתחילה, הרי גם אם עשו הוא הבן המועדף, וכי בתכנונו הראשון של יצחק, לא מגיעה ליעקב – האח התאום, איש תם יושב אוהלים – גם ברכה כלשהי?

הדבר המפתיע מכל מתברר בהמשך הפרשה, שם מתגלה שליצחק הייתה ברכה נוספת, ומשמעותית יותר מכל הברכות שנאמרו עד כאן! כאשר נשלח יעקב ע”י יצחק פדנה ארם למצא לו אישה, מברך אותו יצחק בשלוש ברכות: “וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם”. יעקב מקבל את ברכת הזרע והבנים, את ברכת ההמשכיות לאברהם, ואת ברכת החיבור והקישור לארץ!

מתברר איפה שיצחק אומנם אהב את עשו, אך הוא גם הכיר אותו. יצחק בחר להעניק לעשו מלא הברכה חומר וגשם. שפע של “טַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ”, אך את ממשיכו ראה דווקא ביעקב, ולו הוא שומר את הברכות המיוחדות. כאשר עשו מבקש ברכה אחרת, עונה לו יצחק כי אין לו ברכה נוספת בעבורו. הדבר דומה לדברי הגמרא בברכות [נה.]: “אמר רבי יוחנן אין הקדוש ברוך הוא נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה שנא’ {דניאל ב-כא} יהב חכמתא לחכימין”. אם טיפשים יקבלו חכמה, הם יוציאו אותה על דברי שטות והבל, ורק חכמים ידעו לנצל אותה לדברים חשובים. כך אם יקבל עשו ברכה מהברכות המיועדות ליעקב, הוא לא ידע להעריך אותן, ויבדוק רק איך אפשר להרוויח מהן כלכלית…

זוגיות היא אחת הברכות והמתנות המשמעותיות ביותר שמוענקות לאדם. כבר בתחילת התורה מגלה הקב”ה כי “לא טוב אהיות האדם לבדו”, וממילא טוב לו להיות יחד. אולם אותו יחד יכול להתמלא בברכה גדולה ומרובה של ברכות עשו – עיסוק ברכישת מוצרים, בניית הבית הפיזי, מרוץ אחר הפרנסה והעבודה, ולעיתים נדמה שזה מה שממלא את כל הזוגיות. זוג מבורך באמת מבין שלזוגיות ישנו מימד נוסף. ברכת הבנים והצמחת דור ההמשך, חיבור לעם ולארץ כיחידה בסיסית שמעניקה כח לכל העם, והמשך דרכו של אברהם רבינו – בית וזוגיות שמלאה בנוכחותו של הקב”ה והליכה בדרכיו. אנחנו רק צריכים להחליט באיזו ברכה אנו משקיעם את מירב הזמן והדעת. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה