הרב י.צ. רימון רב גוש עציון
כדי שאדם יגיע רעב לסעודת ליל שבת הגבילו חכמים עריכת סעודות ביום שישי:
- לאורך כל היום אין לערוך סעודה מיוחדת שאין זמנה ביום זה (שולחן ערוך, רמ”ט, ב). מותר לערוך סעודה שזמנה ביום שישי, כגון סעודת ברית מילה או פדיון הבן או סעודת פורים (רמ”א שם), אך לכתחילה יש לקיימה לפני חצות היום (משנה ברורה שם, ס”ק יג; תרצ”ה, ס”ק י), ולכל הפחות לפני השעה העשירית של היום (ב”ח, רמ”ט, ד”ה ולפי זה). בדיעבד ניתן לקיים סעודות אלו כל היום (משנה ברורה, רמ”ט, ס”ק יג).
- סעודה רגילה מותרת מן הדין לאורך כל היום, אולם מצווה להימנע ממנה משעה (זמנית) עשירית ואילך (שולחן ערוך, רמ”ט, ב), ובימות החורף הקצרים גם לפני כן, אם משער שהדבר יגרום לו להגיע בלא תיאבון לסעודת ליל שבת (משנה ברורה שם, ס”ק יז).
- אכילה ושתייה בלא קביעת סעודה מותרות לגמרי אפילו סמוך לשבת, אולם ראוי לא להפריז באכילה כדי שסעודת השבת תיאכל לתיאבון.