הרב אהוד שרגא, יועץ זוגי רב קהילת אוהל אבות בפסגת זאב ומרצה ב”באור פניך”
בחנוכה ניצחו מעטים וחלשים את הרבים הגיבורים. אנו כ”כ רגילים שכך קרה, שלעיתים מתעלמים ממה שעמד בבסיס הדברים. בעזרת סיפורים מהזמן הזה, נשתדל להבין את הימים ההם:
בשנת תשל”ט פנה הרב’ה מליובאוויטש למקורובו החסיד ד”ר מאיר אבוחצירא, וביקש ממנו לנסוע לטקסס שם שהה האדמו”ר מצאנז–קלויזנבורג הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם, ולומר לו שהוא בריא! ד”ר אבוחצירא יצא מיד לדרך, וכשהגיע גילה את האדמו”ר מצאנז–קלויזנבורג שוכב בתשישות כמעט מעולף וסביבו רופאים חסרי תקוה. כשהציג את עצמו כרופא אפשרו לו לגשת לאדמו”ר, ולאחר שבדק אותו הכריז בקול שהאדמו”ר בריא! הרופאים כעסו עליו וגערו בו – וכי אינך רואה מה קורה? אולם הוא עמד על שלו וחזר והכריז שהאדמו”ר בריא! לאחר מספר פעמים פקח האדמו”ר את עניו ואמר וכי אינכם שומעים מה הוא אומר? אני בריא ואין כל בעיה. מאז שמעו מספר פעמים את האדמו”ר אומר ש’הרב’ה מיליובאוויטש מחזיק אותו בחיים בעולם הזה’. לאחר כחמש עשרה שנים, בג’ תמוז התשנ”ד נפטר הרב’ה מיליובאוויטש. בסיום השבעה לפטירתו, ט’ תמוז, נפטר האדמו”ר מצאנז–קלויזנבורג.
מה בעצם קרה? קביעת עמדה חד-משמעית, מוחלטת ומשמעותית השפיעה על המציאות! החלטה שבסיסה רוחני, עם גמירות דעת שכך אמורה המציאות הגשמית להתנהל, מנהלת את המציאות. וודאי שלא כל אדם יכול להחליט ולהשפיע על כל אירוע, ודרך קריאת גדולי עולם את המציאות וההשפעה עליה שונים משלנו, אבל היסוד זהה.
כשגמרו בדעתם בית חשמונאי שאין מקום לשליטתה של יוון, ויש לסלק את מלכות הרשעה, הרי שההחלטה הנחושה השפיעה על המציאות ושינתה את מהלך פני ההיסטוריה. כך הצליחו קומץ אנשים שהיו משוכנעים בצדקת דרכם ובהסכמתה של ההשגחה העליונה עם מסקנתם לעמוד בפני כוחות אדירים ולנצחם.
לכן יש להתרחק בחיינו הפרטיים מאמירות מיואשות, המביטות במציאות ומרפות ידיים. לעיתים כאשר מופיע קושי, אין להתרשם ממנו אלא לחשוב כיצד אמורה המציאות הרוחנית להתנהל ומה ראוי על פיה לקרות – בבית, בין בני הזוג וכו’. מחנוכה למדנו שלא לתת למבט השטחי לקבוע, ולעולם לא להתייאש. אם הדרך בה אנו צועדים היא נכונה, הרי שסופה להצליח, ואין לחשוש מהמכשולים.
אנו רגילים לחשוב שנס פך השמן ציין את גמר המאבק בין היוונים לחשמונאים. אבל המציאות ההיסטורית שונה. לאחר הנס המופלא התקיים קרב נוסף, בו שבו היוונים וכבשו את מקום המקדש! רק לאחר תקופה גירשו החשמונאים את היוונים ותומכיהם לחלוטין מירושלים ולאחר מכן מארץ ישראל כולה. ובכ”ז אנו חוגגים את הנצחון הזמני, כי הוא המלמד על המציאות הראויה וההסכמה האלוקית עליה. אין בהמשך האירועים, מורכבים ככל שיהיו, להשפיע על האמת ולמנוע מהמציאות לחזור ולהופיע.
כך גם בין בני זוג, לאחר שביררנו שראוי שנבנה בית נאמן יחד, נגדל ילדים בקדושה וטהרה, ונקומם חורבה מחורבות ירושלים, אין להיבהל מקשיים ואף לא ממשברים, אלא להתנהל לאור ההחלטה הנחושה שאנו יחד וב”ה נעשה ונצליח. אורות החנוכיה, מאירים החוצה אך גם מחזקים כל איש וביתו. חנוכה שמח!