מירב רענן- מורה להוראה מתקנת ובעלת החוג “מצטיינים באנגלית”
ילדים רבים מתקשים בקריאה שוטפת ונמצאים עד שלבים מאוחרים מאוד בשלב “הקריאה המצרפת”
(במקום לקרא את המילה “ארטיק”, יקראו: א-ר-טי-ק)
הקריאה המצרפת לא מותירה פנאי להבנת הנקרא ולעיתים אף מאבדת את המוטיבציה לקרוא, מה שמוביל לתסכול רב, ירידה בביטחון העצמי ולהתפתחות מוגבלת של אוצר מילים המקשה על ההבנה.
לילד עם שטף קריאה תקין יש את היכולת לקרא טקסט במדויק, במהירות ובאינטונציה מתאימה תוך הפניית משאבים להבנת הנקרא, הדרך לשטף קריאה עוברת דרך: פיענוח הכיתוב, זיהוי מילים אוטומטי ועד להתמקדות בהבנת הנקרא. הדרך אמנם מורכבת משלושה שלבים, אך אלו שלבים הדורשים לא מעט מאמץ עבור המח.
אז… מה עושים בפועל?
מחקרים מוכיחים שקריאה חוזרת של טקסטים משפרת את קצב הקריאה, הדיוק והבנת הנקרא.
לכן, אחת הדרכים שאני אוהבת לעבוד עם ילדים על שטף קריאה היא הדרך הבאה:
נביא לילד טקסט קצר בן מס’ משפטים מצומצם
נפעיל טיימר
הילד יקרא את הטקסט
נראה לילד את הזמן שלקח לו לקרא
נבקש מהילד לקרא שוב
נפעיל שוב את הטיימר
ונחזור על כל השלבים הנ”ל מספר פעמים
בכל פעם שהילד יסיים את הקריאה נראה לו את ההתקדמות בטיימר.
הילדים מאוד אוהבים את התרגיל הזה ועם הזמן הם מזהים עוד ועוד מילים בצורה אוטומטית
בהמשך הם יוכלו להיות פנויים יותר להבנת הנקרא ואף לשחרר לגמרי את שלב הפיענוח.