הבחירה והאחריות
אנו עומדים סמוך ונראה ליום הדין, ראש השנה הבא עלינו לטובה. כל יהודי עורך חשבון נפשו, מתכונן להמליך את הקב”ה ומתפלל ומייחל לשנה טובה לפרט ולכלל.
מרן הרב קוק זצ”ל כותב בספרו ‘אורות התשובה’ (ט”ז, א’1), כך:
“אחד מהיסודות של התשובה, במחשבתו של האדם, הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו, שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם. וזהו גם כן תוכן הווידוי המחובר עם מצות התשובה: שמודה האדם שאין שום ענין אחד שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו, כי-אם אותו בעצמו. ובזה הוא מברר לעצמו את חופש רצונו ועוצם יכולתו על סדרי חייו ומעשיו, ומתוך כך הוא מפנה לפניו את הדרך לשוב אל ד’, לחדש את חייו בסדר הטוב”.
כלומר, כדי לשוב בתשובה, על האדם לקחת אחריות על מעשיו ולהאמין שיש לו בחירה חופשית שממנה נגזר שהוא זה שאחראי על מעשיו. הווידוי של התשובה הוא בעצם ביטוי והפנמה של יסוד זה. רק כשאדם מכיר באחריותו על מעשיו – הוא ימצא את הדרך לשוב ולתקן.
מושגים אלו – ‘בחירה’ ו’אחריות’, הם אבני יסוד של תהליך התשובה. הם גם הבסיס של חיים אלוקיים, על פי הפירוש של המשך חכמה בפסוק “נעשה אדם בצלמנו…” שמשמעות הצלם היא בחירה חופשית. בהיעדר אחריות ובחירה, חיי האדם עוברים בתור מקרים כאשר כל עשייה מוסברת על ידי טענת מקריות והאשמות.
הדבר נכון לכלל מעשיו של אדם, וגם בפרט בתחום הזוגי-משפחתי. על כל אחד מבני הזוג לצאת מהוויה של ‘מאשים’ ו’זורק את האחריות על השני’. על האדם לבחון ולבדוק בעצמו, על מה הוא אחראי במרחב, ואם נתקלים בקושי – מה חלקו בקושי ומה אם ישנה – יסייע לשינוי כולל.
גם אם פונים לייעוץ זוגי מקצועי, שזה דבר מבורך מאד, יש לדעת שזה לא אומר שמגדירים כאן אדם אחר בעל אחריות – היועץ, המטפל וכו’. בסופו של דבר האחריות היא על האדם עצמו. היועץ מסייע לאדם לקבל אחריות ולפגוש את בחירותיו, אך על האדם לקבל על עצמו עול זה של קבלת אחריות (הדברים מבוססים על דברי מורי הרב משה ברלינר שליט”א).
בתקופה מיוחדת זו, נעמוד מול הקב”ה בכנות, נקבל על עצמנו לתקן את דרכינו, ונאפשר לכוחות התשובה הקיימים בנו להופיע. בע”ה נכתב ונחתם לחיים טובים ולשלום, חיים שנמלא אותם במשמעות ובעשייה חיובית בכל מישורי החיים, מתוך בחירה ואחריות.
שנה טובה!