הדסה כהן- מנחת הורים וצוותים חינוכיים
“והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה…ושמר ה’ אלוקיך לך את הברית ואת החסד…” (דברים ז’, י”ב)
הקב”ה אומר לעם, תשמעו למשפטים ולחוקים שלי ואז תזכו בברכה והצלחה בתחומים רבים. בפרי בטן, בפרי אדמה, בבריאות, בניסים ונפלאות, בניצחון על אויבים ועוד ברכות והבטחות לרוב.
אני חושבת על דרכי חינוך בהם הורים או מחנכים אומרים לילדים, אתם תקשיבו לכללים של הבית או של המסגרת שבה אתם נמצאים ותקבלו בתמורה הטבות שונות. האם דרך חינוך כזו יעילה? לדעתי לא. מחנכים והוגים רבים יסכימו איתי, שכן אנו יודעים שמלאכת החינוך היא עבודה פנימית ומטרת החינוך ליצור שינוי והתפתחות באישיות של המתחנך, כך שההתנהגות הנכונה והערכים הראויים יהיו חלק ממנו גם כאשר אנחנו, המחנכים, לא בסביבה. אם כך, כיצד ניתן לחשוב שדרך חינוך כזו של “אם…..אז…..” עשויה להצליח?
אני חושבת על הרצאה שהעברתי לאנשי חינוך, בתחום העצמה של המחנכים כתנאי ליכולתם להעצים ילדים. מהי ההעצמה הזו? המילה עצמה מורכבת מאותיות שמהוות ראשי תיבות לארבע שאלות שנשאל את עצמנו בבואנו לבדוק האם אנחנו בכיוון הנכון מבחינת ההתבוננות הפנימית שלנו בעצמנו, שכן העצמה שלנו היא תנאי ליכולת שלנו להעצים את הילדים. השאלות הן:
ע – עצמי – האם אני יודע להגדיר מהן העוצמות שלי שנובעות מה-“עצמי” שלי ? בירור חוזקות אלו הינו ה”תרכיז” המרכזי של הנשמה ומבטא “מי אני בעולם“
צ – צרכים – האם אני יודע להגדיר מהם הצרכים הפנימיים שלי? ההבנה מה מניע אותי ומה חשוב לי ומדוע
מ – מטרות – האם הגדרתי את מטרותיי בברור? – אנשים רבים, זקוקים להכוונה על מנת להגדיר את מטרותיהם.
ה – התחייבות – מהן ההתחייבויות שהגדרתי לעצמי לאור מטרותיי? המוכנות להתחייב הנה אבן דרך מרכזית בתהליך ההעצמה ומקדמת את המעגל לקראת המימוש.
העצמה אישית פירושה התבוננות פנימה על ה”אני” האמיתי והתפקיד האישי, הפרטי, שלנו בעולם. הדיוק הזה והיכולת שלנו למנות את התכונות הטובות שלנו, תוך מודעות לדברים שמעכבים אותנו בדרך למימוש מטרות, הם הבסיס ליכולת שלנו להתקדם ולממש את עצמנו בצורה מלאה. כאשר אנחנו מועצמים בצורה כזו, יש בנו פחות כעס, פחות תסכול ופחות צורך בריצוי הסביבה ובקבלת משוב חיובי מבחוץ, שכן המודעות העצמית שלנו היא החיזוק המשמעותי ביותר עבורנו. לאדם המועצם יש כוח להעצים ולתת לילדים בסיס של מודעות עצמית אמיתית ונכונה. המודעות העצמית שמובילה לדימוי עצמי טוב מהווים את היכולת לראות את המעלות והחוזקות האישיים ובכך לגדול ולצמוח עם כוח נפשי שלא מתערער מכל כשלון וביקורת.
אני חושבת שמטרת המשפטים והחוקים היא לבנות אנשים טובים יותר, מודעים יותר ומפותחים רגשית, כך שיש להם את היכולת להמשיך את הדורות הבאים בצורה כזו. שמירת המשפטים תוביל ליכולות שלנו כפרטים ושלנו כעם להתקיים הן במישור הגשמי והן במישור הרוחני. האיום וההתניה בחינוך, בדרך כלל לא משיגים תוצאות עמוקות שיובילו לשינוי עמוק ומהותי, לעומת זאת היכולת שלנו כמבוגרים למלא אחר המשפטים, תוך התבוננות פנימה היא המאפשרת לנו להעביר את המשפטים לדור הבא, כך שיהיו חלק בלתי נפרד מהאישיות שלהם ומדרך החיים שלהם. לא כתנאי לקבלת טוב.
הדרך בה נעביר את הדברים לדור הבא, היא בעיני בסיס החינוך. לא מספיק מה בלי תשומת לב אמיתית לאיך.
בתפילה לכך שכל אחד ואחת ידעו להעריך את עצמם בצורה כזו שיהיו בעלי יכולת להבחין בחוזקות לצד החולשות. ההתבוננות והעבודה הפנימית יהוו בסיס לחינוך הילדים בדרך הזו בדיוק – העצמת חוזקות והיכולת להשתמש בחוזקות אלו על מנת להתמודד עם החולשות והאתגרים.