מה הקשר בין אמונה, ארץ ישראל ולצדיקים?

ניסים אשכנזי, פסיכותרפיסט לכאב פיזי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”

אחים יקרים, מתחילה בפרשה תקופה חדשה בעולם. העידן של 2000 שנות תוהו מסתיים ומתחילה תקופה של 2000 שנות תורה. כיצד? חז”ל מספרים שאברהם אבינו נולד בשנת 1948 לספירה היהודית אך גילה את ה’ ממש בגיל 52. חברו את המספרים ותקבלו שבשנת 2000 לספירה העולם התקיים גם מבחינת גשמית וגם חלקו הנשמתי – המשמעותי, זה שמאפשר חיבור לאלוקים הואר לעולם בצורה גלויה ע”י אברהם אבינו.

החידוש של אברהם אבינו יחסית לצדיקים כמו ירד, חנוך, מתושלח ונח שקדמו לו היה שהוא זכה לקרא בשם ה’. הרד”ק מסביר שלקרא פירושו להכריז ולפרסם את ה’, לא רק עבור עצמם כמו שקודמיו עשו, אלא לגרום לשאר העולם גם כן להיות צדיקים בהדרכה מפורשת. כאן אנו מבינים ששנות תורה לא בהכרח מדברות על התורה שמשה רבינו הוריד, אלא על השורשים של אותה תורה שאברהם קלט בחושיו מתוך חתירה מתמדת אל האמת – כדרכו של צדיק אמיתי. לאחר ההקדמה הזאת בואו נראה כמה עובדות שיכינו אותנו לתורתו הנפלאה של רבינו נחמן המדבר על הקשר שבין אמונה, צדיקים וארץ ישראל.

ה’ מדבר בפרשה אל אברהם א’ ומורה לו ללכת אל הארץ אשר יראה לו.  עבור אברהם אבינו זה ניסיון לעזוב את ארצו, מולדתו ואת בית אביו. סוף סוף מדובר באדם אנושי עם רגשות, חוויות ורצונות. אך כל אלה מתבטלים עם הציווי האלוקי שאומר “לך לך”. לאברהם אבינו הצדיק יש אמונה גדולה, הוא לא יודע לאן הוא הולך אבל האמונה שמהטוב יכול לצאת רק טוב מובילה אותו.

לסיכום אנחנו הקוראים יודעים שהצדיק, אברהם אבינו, הולך לארץ ישראל מתוך כח האמונה והתפילה בריבונו של עולם.  בתורה ז’ רבינו מסביר למה באה גלות לעולם – הפך לציווי לך לך. (הדרכה קצרה לקריאה – רבינו משתמש רבות במילה “בבחינת”, הכוונה היא “כמו לומר”. דע כי עיקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון אמונה, כמו שכתוב בשיר השירים ד’, “תבואי תשורי מראש אמנה” (תבואי מהגלות ותראי שנגאלת בזכות האמונה שהאמנת בי בגלות – ע”פ מדרש תנחומה בשלח פ”י. מכאן לומדים שאם עדיין לא נגאלת מהגלות – לא האמנת מספיק שתיגאל).

ואמונה הוא בחינת תפילה, כמו שכתוב בשמות י”ז “ויהי ידיו אמונה” ותרגומו “פרישן בצלו” (במלחמת עמלק, משה רבינו מרים את ידיו ומתפלל באמונה שלימה לה’ וגורם לניצחון). וזה בחינת ניסים למעלה מהטבע, כי התפילה למעלה מטבע. כי הטבע מחייב כן והתפילה משנה הטבע. וזה דבר נס, ולזה צריך אמונה להאמין שיש מחדש, ובידו לחדש דבר כרצונו.

ועיקר אמונה, בחינת תפילה, בחינת ניסים אינו *אלא בארץ ישראל*, כמו שכתוב בתהילים ל”ז “שכון ארץ וראה אמונה” (אם תבטח בה’ שיפרנס אותך גם בלא שתגזול, אז תשב בארץ לאורך ימים ותתפרנס משכר האמונה שהאמנת בי).  ושם (בארץ ישראל) עיקר עליות התפילות, כמו שכתוב בבראשית כח, “וזה שער השמיים”. ובשביל זה כשפגם אברהם “במה אדע” בבראשית טו (לאחר שהבטיח לו ה’ שיזכו בניו לארץ ישראל, ביקש בכל זאת אברהם סימן מה’ שבאמת יירש את הארץ) ובזה פגם בירושת ארץ, שהיא בחינת אמונה, בחינת תפילה, (ולכן) היה גלות מצרים…(רבינו נשען על נדרים ל”ב:
מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים? … שמואל אמר: מפני שהפריז על מידותיו של הקב”ה.(רש”י: שהגדיל לשאול על מידותיו “במה אדע”).

רבינו כדרכו לא נותן לנו ידיעות כלליות בלא הדרכה מעשית על החיים. עד כאן נפגשנו עם המושגים: גלות, צדיק, אמונה, תפילה וארץ ישראל. הגלות בפשט הוא מקום פיזי שבו אתה לא נמצא במקום הטבעי שלך. יהודי מקומו הטבעי הוא רק בארץ ישראל. כמה שיהיה לנו טוב מבחינה כלכלית בחוץ לארץ, כל עוד אנחנו לא חיים כאן יש בנו פגם באמונה. לא נעים לשמוע את זה אבל אמונה וגלות הולכים ביחד.

ומה עם אזרחי מדינת ישראל שחיים בארץ ישראל כמו בגלות? כלומר לא מבינים כלל את קדושת הארץ ובוודאי שלא את ההבטחות שקיבל אברהם א’? ממסכת נדרים לב. אנחנו מבינים שיש גם מצב הפוך. אדם כבר הגיע לארץ, חי כאן, התבסס אבל אין לו אמונה שאכן ה’ ידאג לו. הקושי החיצוני גבר על האמונה הפנימית. במקרה הזה היציאה לגלות קצרה מאוד. אבל על איזה גלות מדובר? מדובר על גלות רוחנית, כזאת שגורמת לך להתלהב ולסגוד לתרבות המערב. האמונה בכסף ומילוי התאוות תופסת את מקום האמונה במי שאמר והיה העולם, ומנהיגי שקר חוגגים עם הבטחות ומכירת אשליות שווא.

אז מה יהיה – חס ושלום ייגזר עלינו גלות נוספת? התשובה היא שיש הבדל בין ההשגחה ברמת הלאומית לבין ההשגחה ברמה הפרטית. האדם הפרטי יכול חס ושלום על ידי חטאיו להגיע לידי כרת ולהתנתק מעם ישראל, אך בהנהגה הלאומית הדבר לא שייך. הנושא הנ”ל דורש ברור מעמיק והוכחה מהכתובים שלא כאן המקום, על כן נסיים בסיפור על הרב הראשי לישראל בסוף מלחמת העולם השנייה כאשר היה איום ממש לכיבוש הארץ על ידי הנאצים י”ש.

הגרמנים עמדו כבר במצרים לקראת התקפה על ארץ ישראל. הרב הרצוג התכוון לחזור לארץ לביקור בארצות הברית. הנשיא רוזוולט הציע לו להישאר באמריקה כדי לא ליפול חלילה בידי הגרמנים אבל הרב הרצוג השיב שאין סיבה לחשוש והנביאים ניבאו על שני חורבנות ולא על חורבן שלישי.

שנזכה להאמין לצדיקים הקדושים שמלמדים אותנו אמונה אמיתית מהי. שנזכה לבוא לארץ באמונה שלימה שכאן מקומינו ורק כאן נזכה לברכה אמיתית בכל המישורים ומתוך כך נזכה להיגאל הן ברמה הרגשית והן ברמה הרוחנית..

אמן כן יהי רצון!

ניסים, בית מדרש “באור פניך”

 

(ראה עוד בנושא בספר העיקרים לרבי יוסף אלבו שער רביעי מב, הרד”ק לספר ישעיהו ס”ו כ”ב, מצודת דוד לספר עמוס ט’ ט”ו, רבינו בחיי לספר דברים א’, א’, תחילת ירושלמי במסכת ברכות, תנחומי שופטים י, ילקוט שמעוני לזכריה תקפא ועוד…)

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה