מירב רענן- מורה להוראה מתקנת ובעלת החוג “מצטיינים באנגלית”
כמה פעמים ניסיתם לקרא מאמר ולא הצלחתם? כמה פעמים הלכתם לאיבוד כבר באמצע הדרך? איך אוחזים ראש בכל האותיות הקטנות האלה שמרצדות לנו מול העיניים? ואיך בכלל ניגשים לכל זה? לחלקנו מאמרים מהווים איום ממשי – מספיקה הסתכלות על המאמר וכבר האויר לא מצליח להכנס לריאות אנחנו חשים בהלה וחנק. ברגע שנדע איך לגשת למאמר/קטע טקסט, ההתמודדות איתו תהייה הרבה יותר קלה ומפלס הלחץ ירד.
אז מה עושים? איך ניגשים לטקסט?
1. נקרא את שם המאמר ונשאל את עצמינו מספר שאלות: על מי מדובר? מה מסופר עליו? איך גילו… במהלך הקריאה ננסה לענות על כל השאלות ששאלנו את עצמינו. (בתור התחלה מומלץ לכתוב את כל השאלות ולא להשאיר אותן בראש).
2. שם המחבר – האם אנחנו מכירים אותו? יכול לתת לנו רמז באשר לתוכן/ סגנון כתיבה והרקע.
3. אלמנטים גרפיים – במידה וצורף למאמר איזשהו אלמנט גרפי – שווה להעיף בו מבט ואפילו קצת יותר. את האלמנט הגרפי הוא ציור – נסעו לשער על פיו את תוכן המאמר.
במידה וצרפו לנו מפה או גרף כלשהו – נעמיק בו מעט וננסה לבחון אותו:
1. נקרא את הפסקה הראשונה – המהווה פסקת מפתח, בפסקה זו המחבר לרוב יציג את הנושא/הרעיון המרכזי של המאמר.
2. נקרא את המשפט הראשון של יתר הפסקות – בתחילת כל פסקה נמצא משפט המפתח, המביע באופן תמציתי את עיקרה של הפסקה
3. נקרא את הפיסקה האחרונה – בה נמצא חזרה על הרעיון המרכזי, מילים מסכמות וסיכום.
בסיום הקריאה – נארגן את המידע:
1. נאסוף את משפטי המפתח וניצור מהן סיכום, בעזרת מילות קישור
2. נארגן את המידע בתרשים מתאים – תומך זיכרון. כדוגמת: טבלה/ תרשים זרימה/ תרשים/איור וכיו”ב
כותרת-> שם המחבר-> אלמנטים גרפים-> פסקה ראשונה-> שורה ראשונה מכל פיסקה-> פיסקה אחרונה