‘עזר’ או ‘כנגדו’?

הרב עומר שפס, יועץ זוגי ורב משיב במכון פוע”ה

ישנו ביטוי מפורסם שבא לבטא את היות האישה ‘עזר’ לבעלה. ביטוי זה מוזכר בפרשת בראשית, ביחס לבריאת האישה: “עזר כנגדו” (בראשית ב’, י”ח). על פניו זהו ביטוי תמוה. אם מדובר ב’עזר’, אז הכוונה היא טובה וחיובית. אך ‘כנגדו’ כבר מזכיר לנו משהו שלילי – להיות ‘נגד’, להתנגד.

תשובה אחת לדבר מובאת בגמרא (יבמות ס”ג.)  – “זכה – עוזרתו. לא זכה – ‘כנגדו'”. כלומר – ביטוי זה באמת מורכב וכולל שני מצבים. ה’עזר’ הוא כשהאדם ‘זכה’. לכאורה – כאשר הוא ראוי לכך, שזיכך עצמו ותיקן מעשיו. אך אם לא – עלול קשר הנישואין להיהפך לו לרועץ והוא מועד לכך שלא ישרור שלום בביתו. ואכן אנו יודעים שהקשר הזוגי הנפלא יכול להתרומם מעלה מעלה, אם בני הזוג עמלים על מידותיהם וחפצים לבנות יחד.

האברבנאל הסביר שכוונת הביטוי היא שהאישה תמיד תהיה מוכנה לעזרתו ופועלת לטובתו, “כאילו עומדת לפניו תמיד”. כלומר תהיה לו לעזר באופן תדיר כאילו היא כל הזמן ‘כנגדו’ – דהיינו עומדת לפניו, נמצאת איתו. היא תתמלא בתודעה של סיוע ושל הטבה. חשיבות עליונה יש להיותם של בני הזוג ‘זמינים’ נפשית ומעשית איש לרעהו.

רבי נפתלי צבי יהודה ברלין זצ”ל, שכונה ‘הנצי”ב’, היה רגיל לבאר כך: האיש מסתכל קדימה ורואה את המרחב שמולו. כאשר האישה עומדת ‘כנגדו’, מולו, היא רואה את המרחב האחר, שהאיש לא רואה. נמצא אם כן, שהאישה היא ‘עזר’ במה שהיא ‘כנגדו’, כלומר עומדת ורואה זוויות שהאיש לא רואה, והם מאירים כל אחד את עיני השני. ואדרבא, אתגר ורעיון הנישואין הוא דווקא השוני שכל אחד מביא איתו, ועם זה בונים יחד.

בע”ה, נלמד להכיר בערך הנפלא ובברכה הטמונה בשוני שבין בני הזוג, נשתדל להיות ‘סקרנים’ ו’תאבים’ ללמוד על עולמו של השני ולקבל ממנו, ליצור יחדיו בית עם כוחות גדולים המוזרמים אליו משני בני הזוג יחד.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה