“פרשת תולדות” בא נראה למה אתה מסוגל!!

ניסים אשכנזי, פסיכותרפיסט לכאב פיזי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”

כל אדם, כן כל אדם גם אם הוא לא אומר זאת רוצה קשר עם ריבונו של עולם. אותו קשר מתבטא באמונה וביטחון שאנחנו חשים לה’. אנחנו נשענים ובטוחים שה’ בכל מצב ידאג לנו כאבא רחמן ואוהב. בלי להיכנס להסברים פילוסופים, אם אני מאמין שיש בורא שברא ומנהיג את העולם, אז הוא בוודאי שידאג וישמור ברמה הכי פרטית את הברואים שלו.  במונחים פסיכולוגים קוראים לביטחון הרוחני הזה, עוגן.

לכל אדם צריך שיהיה לו עוגן להישען עליו ולקחת ממנו כוח בעת התמודדות כלשהי. לנו היהודים אותו עוגן הוא מאוד טבעי ויושב לנו עמוק בגנים בזכות יעקב אבינו שנקרא גם ישראל כמו שנאמר בבראשית ל”ה, י’ “ויאמר לו אלוקים, שמך יעקב. לא יקרא שמך עוד יעקב, כי אם ישראל יהיה שמך ויקרא את שמו ישראל”. אומר רבינו בא ואראה לך, בן יקר, למה אתה מסוגל בזכות אבא ישראל.

כך אומר רבי נחמן: “כִּי אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי (אותו איש, כל אחד מאתנו, הוא בנו של יעקוב אבינו שנקרא כזכור ישראל) צָרִיךְ תָּמִיד לְהִסְתַּכֵּל בְּהַשֵּׂכֶל שֶׁל כָּל דָּבָר, וּלְקַשֵּׁר עַצְמוֹ אֶל הַחָכְמָה וְהַשֵּׂכֶל שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דָּבָר, כְּדֵי שֶׁיָּאִיר לוֹ הַשֵּׂכֶל, שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דָּבָר, לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל־יְדֵי אוֹתוֹ הַדָּבָר”. תורה א’ בליקוטי מוהר”ן.

קודם שימו לב שנקודת ההנחה של רבינו הוא “שאיש הישראלי צריך”. למה הוא צריך? כי הוא יכול! כי יש לו את המסוגלות. ומה היא אותה מסוגלות? אותה מסוגלות מתפרטת לארבעה חלקים והם:
א. הסתכלות בשכל של כל דבר ואז..
ב. יש התקשרות – התחברות אל אותה חכמה, וממלא..
ג. יש הארה של אותו הדבר חזרה למסתכל ומתוך כך..
ד. אותה הארה גורמת למסתכל להתקרב לה’. 

הסתכלות בשכל של כל דבר
הכוונה בפשטות היא להפסיק לחיות על אוטומט, לפתוח את העיניים והאוזניים ולשאול שאלות על מנת להבין למה אנחנו עושים כל דבר ודבר. לא כל מה שאני מרגיש הוא נכון, לא כל מה שאני עושה יום יום הוא אמיתי. להסתכל בשכל של כל דבר אומר לחפש את השכל של כל השכלים, כלומר את המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי האירועים. רבינו מדבר על החיים הפשוטים היום יומיים. אלה שנקראים דברים.

דבר זה משהו – כלומר כל דבר, מהדבר המינורי ביותר לדבר החשוב ביותר. בכל דבר יש כוונה, בכל דבר יש יד מכוונת. חפש אותו, אל תתפשר עם תשובות שטחיות. חפש את השכל האלוקי שמסתתר שם. חפש את כוונת היוצר בהקשר האישי וביחס הכללי. לדוגמא לשאול, למה אני עובר את הקושי עם… למה אני תמיד חווה אירועים דומים כאשר.. למה אני מרגיש רע מתי ש..
כל אחד וה”למה” שלו.

נכון שבלימוד התורה יש הרבה שאלות ותשובות, אבל בחיים עצמם יש גם הרבה שטח אפור. עצם שאילת השאלה “למה”, אומר ד”ר ויקטור פרנקל אבי תורת הלוגותרפיה, מביא את הפיתרון לשאלה שבאה אחרי ה”למה” וזה ה”איך”. העיקרון הוא שעם שאילת השאלה, ה’ ש”לא נידח ממנו נידח”, שהוא “אל אדון על כל המעשים ברוך ומבורך בפי כל נשמה גודלו וטובו מלא עולם”, יענה לנו בעיתו ובזמנו.

הוא יענה קודם כל דרך הרב שלך ובכלל דרך צדיקי האמת שדבוקים בתורה – בחוכמה האלוקית. תחנה שנייה הוא יענה דרך ניסיון החיים שלך או מה שנקרא האינטואיציה הטבעית. לבסוף הוא יענה דרך הטבע בצורה כלשהי. וגם אם לא יענה, נקבל את זה באמונה שהכל לטובה ונמשיך להתבונן בענווה.

ולקשר עצמו אל…
ההתקשרות היא ההרגשה שבלב, החיבור החוויתי אל החוכמה שזה עתה נרכשה. הדברים כעט לא עומדים רק באופן שכלי אלא הם התקשרו מתוך העולם הפנימי שלי. אני לא רק מבין את הדברים אלא אני ממש מרגיש אותם.

כדי שיאיר – הארה 
אותה הארה היא למעשה  הדעת – ההשקפה או התוצר שנרקם כתוצאה מהמפגש בין הלימוד/השכל שבכל דבר לבין ההרגשה של אותו לימוד. מה אותה הארה עושה? היא גורמת לאדם להתקרב אל ה’.

על פי רבינו זה לכאורה משהו שהוא בלתי נמנע. אם הסתכלת בשכל של כל דבר, אז בהכרח נקשרת לדבר! וההארה היא תוצאה בלתי נמנעת. זה משהו מעין מה שאמר הרב חלבו אמר רב הונא: כל אדם שיש בו יראת שמים, דבריו נשמעים, שנאמר: “סוף דבר הכל נשמע את האלוקים ירא…” ההארה הזאת יצרה אצלך כזה חיבור חזק בין הלימוד לבין ההרגשה כך ש”דבריך”, שזה למעשה הדבר שעליו התבוננת – עוברים ממצב של התבוננות שכלית לשמיעה של ממש ע”י אחרים. כלומר אחרים מזהים את ההארה הזאת שאתה נמצא בה ולכן הדברים שאתה אומר נשמעים! פלא גדול!

לעומת זאת אומר רבינו: “…מִי שֶׁאֵינוֹ מְקַשֵּׁר עַצְמוֹ אֶל הַשֵּׂכֶל וְהַחָכְמָה וְהַחִיּוּת, שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דָּבָר, זֶה בְּחִינַת עֵשָׂו שֶׁבִּזָּה אֶת הַבְּכוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּרֵאשִׁית כ”ה): “וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכוֹרָה”; דְּהַיְנוּ הַשֵּׂכֶל כַּנַּ”ל, בְּחִינַת (מִשְׁלֵי י”ח): “לֹא יַחְפֹּץ כְּסִיל בִּתְבוּנָה כִּי אִם בְּהִתְגַּלּוֹת לִבּוֹ”. וְזֶה בְּחִינַת מַלְכוּת הָרְשָׁעָה, בְּחִינַת לְבָנָה דְּסִטְרָא אָחֳרָא

עשיו וכל המשתייכים אליו, אינם מסתכלים על השכל של כל דבר. האמת האלוקית, המשמעות שמאחורי כל דבר לא מעניינת אותם. אצלם הכול נעשה במתכונת של כאן ועכשיו. למה שזה יעניין אותם? הרי הכסיל לא מתבונן! לא משתמש בשכל האלוקי, הוא רק אומר “מה אני מרגיש, זה מה שקיים”. האמת נמצאת רק בי, לא מעלי ולא מצדדי, אלא רק בי. מה שקיים מחוץ אלי הוא שקר! ועל כן, כל מטרתו היא לספק את תאוותיו האישיות. גם מה שאדם כזה יעשה עבור הזולת, יעשה בכוונה נסתרת עבור עצמו. רבינו קורא לאגוצנטריות הזאת סטרא אחרא – הצד האחר! מלכות רשעה שכל מהותה היא לרוקן, לייאש ולהסתיר את הטוב שנמצא בכל אדם.

הפצצה היא שהעשו הזה לא נמצא אצל השכן, קולגה, אשתי, בעלי ועוד כל מני אנשים שאני מתראה איתם, אלא, הוא נמצא אצלי ממש! פועל בערמומיות. מסתיר את האנוכיות שלו בהסברים משכנעים. גורם לי לדחות מעשים טובים בטענות כי תמיד יש משהו חשוב יותר ולמי באמת אכפת מהטובות שלך. הוא מגדיל כל כתם שחור שלי לממדים אדירים ושולח קרניים שחורות של עזוב, ממך לא יצא כלום. תראה כמה זמן אתה דורך על המקום. תחשוב רק על עצמיך הוא אומר, העולם הזה מגעיל, כולם דואגים רק לעצמם. לאף אחד באמת לא אכפת ממך – אז למה שיהיה לך אכפת מאחרים.

והרשימה של עשיו עוד ארוכה…

אבל רבינו, זה שזועק ואומר “אין יאוש בעולם כלל” ו “אם אתה מאמין שאתה יכול לקלקל, תאמין שאתה יכול לתקן” –  מדריך אותנו להסתכל פנימה, להיות איש ישראלי אמיתי, בלי התחכמויות. הוא אומר לנו שישראלי אמיתי מתבונן על השכל של כל דבר ובסוף בצורה בלתי נמנעת מתחבר אל ה’ עם כל הקשיים שבדרך. ועל כן אחים יקרים, שנזכה להמשיך לדבר יחד ולחוד כל אחד בקהילתו בדברי אמונה והתחזקות ומתוך כך נזכה לחיות במתיקות ובאושר רק כמו שהאמונה והביטחון בה’ יכולים להעניק – אמן כן יהיה רצון.

שבת שלום,
ניסים אשכנזי, בית מדרש “באור פניך”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה