מירב רענן- מורה להוראה מתקנת ובעלת החוג “מצטיינים באנגלית”
תלמידים רבים נרתעים מקריאת מאמרים/טקסטים ארוכים
בשל העומס החזותי
הם מסתכלים על הדף ורואים גושים שחורים עם הרבה מאוד מלל
לחלקם הגדול האותיות מרצדות בעיניים וקשה להם מאוד אפילו להתחיל את הקריאה
הם נבהלים וחווים סחרחורת רגשית לנוכח האותיות הקטנטנות שמולם.
ראשית, עלינו להרגיע את המח ו”להסביר” לו שהשד לא כל כך גדול.
איך נעשה זאת?
1. – שלב “טרום קריאה” – נקרא את כותרת הטקסט, כותרת משנה אם קיימת, תמונות איורים ומקור הטקסט. השלב הזה מסייע עוזר לנו לנבות ולשער את נושא הטקסט לצורך מיקוד הקריאה.
2. קריאת השאלות וסימון מילות השאלה – שלב זה יסייע לנו להבין מה יהיה תוכנו של הטקסט. (שימו לב!! עדיין לא התחלנו לקרא את הטקסט)
3. עוברים חזרה לטקסט.
א. נסתיר את הקטע התחתון, כך שרק הפסקה הראשונה תהיה גלויה לנו (קצת שקט ורוגע למח. לא רק אמא זקוקה לשקט!)
ב. נקרא את הטקסט בסדר הבא (כאשר תמיד החלק התחתון מוסתר ע”י דף חלק: פיסקה ראשונה, פסקה אחרונה, שורה ראשונה של כל פסקה הנמצאת בין הפסקה הראשונה לאחרונה.
4. נענה על השאלות.
בדרך זו ההתמודדות עם הטקסט נעשית באופן יעיל והמשימה הופכת לפשוטה וידידותית יותר.
בדרך זו אנחנו מצליחים להפחית עומס מיותר מהמח, אנו מרגיעים אותו ש”הכל בסדר” ומצליחים להיכנס לעניינים עוד לפני שהתחלנו לקרא את הטקסט.
פה בשבילכם,
מירב רענן