ניסים אשכנזי, פסיכותרפיסט לכאב פיזי ורגשי. מייסד בית מדרש “באור פניך”
הפרשה גדושה בברכות הנאמרות על ידי יעקוב אבינו בברכו את בניו, שבטי ישראל. אחת הברכות היפות של הפרשה היא ברכת הנערים, אפרים ומנשה, בניו של יוסף : “המלאך הגאל אותי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ” בראשית מ”ח, ט”ז. מעבר לעובדה שהרבה הורים מרדימים בשירה את ילדיהם בפסוק זה, כולל עבדיכם כי זה פשוט עובד, יש בברכה הזאת מסר מתוק אותו ארצה לשתף אתכם.
על מנת להבין את המסר נקדים פסוק אחד ונראה שלפני שיעקוב מברך את הנערים הוא קודם מברך את יוסף עצמו: “ויברך את יוסף ויאמר האלוקים אשר התהלכו אבתי לפניו אברהם ויצחק האלוקים הרעה אותי מעודי עד היום הזה” בראשית מ”ח, ט”ו. אומנם רואים שיעקוב מברך את יוסף אך היכן ברכתו? לעומת זאת בניו, הנערים מקבלים ברכת “ויקרא בהם שמי” – “שיהיו בדרגת האבות, כשם שאי אפשר לקלקל באחת האבות, וכל שכן בשלשתם, כך לא יוכלו לקלקלם או לנתקם” (אור החיים). זאת ברכה נפלאה בפרט למי שעדיין לא גר ב”שטיבלך” של מאה שערים או בכל מקום שסממני היהדות ניכרים בו, כמו מצרים או כל מקום שמקשה על היהודי לשמור על זהותו הקדושה. הברכה היא מעין ערובה שהבנים ישמרו על זהותם היהודית למרות קשיי המקום והזמן בהם הם חיים. כמה שאנחנו זקוקים לברכה הזאת בפרט היום שתרבות המערב מנסה לעקור מילדינו את התמימות והיראת שמים בקשר לריבונו של עולם עם כל הסחי הדעת והתאוות הרגעיות שהיא מציעה.
ברכה נוספת היא “וידגו לרב” – “שהדגים בהיותם במים הקרים, על פי הטבע לא יולידו. והקב”ה ברכם שיפרו וירבו נגד הסדר הרגיל. אם כן לבני יוסף כוח זה יועיל בכפלים שהרי הם בקרב הארץ” (אור החיים). למעשה יוצא מדברי אור החיים הקדוש שבני יוסף מתעסקים בישוב העולם הזה, הוי אומר התעסקות עם החומר עם כל ההשלכות בהצלחה! הן החיוביות – קידום העולם, והן השליליות – הסתכלות חיצונית, שטחית על המציאות ומתוך כך השארות רק ברובד הנגלה מבלי הבנה שיש עומק ומשמעות פנימית לכל דבר. הברכה אפשרה להם לעבוד בחיי החול לכתחילה על מנת להפכו למקום טוב יותר ומתוך כך לקדש שם שמיים שהרי נאמר: “אשר ברא אלוקים לעשות” בראשית ב’. כלומר הבורא התחיל את הבריאה, אך לא סיים אותה, כאשר חלק מפעולותיו הוא מסר לבני-אדם שהם יסיימו ובכך הפך אותנו לשותפיו.
ובכן הנערים קיבלו את ברכתם מסבא יעקוב אבינו, אבל היכן ברכתו של יוסף שקדמה לברכתם של הנערים? מתרץ הזוהר הקדוש ,פרשת ויחי, רכז ע”ב, “אמר ר’ יוסי: הברכה של בניו היתה, וכשמתברכים בניו, גם הוא מתברך, לפי שברכת בניו של אדם, ברכתו היא”. הזוהר אומר בפרוש שאם הבנים מוצלחים ממילא האב מבורך, משום שההצלחה של הילדים היא קודם ההצלחה של ההורים. יוצא לסיכום שבשביל לברך את האבא מברכים את הילדים שלו. אין נחת גדול יותר להורים מאשר לראות את צאצאיהם הולכים בדרך האמת והצדק. בדרך של שלום, סבלנות ואהבת הבריות. אין נחת גדול יותר להורים שילדיהם חיים בקדושה וטהרה מתוך מגמה אמיתית לעשות את רצון אבינו שבשמיים. הרצון האלוקי לא נגוע באינטרסים אנושיים, אלא רק במגמה לעשות טוב לכל הנבראים החל מדומם, צומח, חי ולכל הבריות כולם. אשרי ההורים שבניהם הולכים בדרך זו.
יהי רצון שנזכה לגדל בנים ובנות בריאים בגופם ובנפשם עם הרבה הצלחות בין אדם לחברו ובין אדם למקום. ובמישור הלאומי שנזכה להיות בנים אהובים כלפי ה’ יתברך, לא נתבייש בהיותנו בני מלכים אלא אדרבא היהדות תהיה מרכז חיינו לבניית עולם מתוקן במלכות שד”י. אמן כן יהי רצון.
ניסים “בית מדרש באור פניך”.